תקציר התכנית
התכנית "שחמט בראי החיים" הינה תכנית חינוכית-ערכית המעודדת את התלמידים לפיתוח חשיבה אסטרטגית, יכולות קבלת החלטות וכישורי חיים נוספים. הכישורים הלוגיים והרגשיים מהווים עבור התלמידים כלי משמעותי לרכישת כלים לניהול עצמי, שיתוף פעולה עם אחרים, וקבלת החלטות מושכלת. במהלך המפגשים נתעמק בהיבטים שונים של משחק השחמט, נכיר את הערכים והלקחים שניתן להפיק מהמשחק ונתנסה בשחמט ככלי לפתרון בעיות ולחיזוק הביטחון העצמי. כחלק מהתכנית נקיים הליך רפלקציה שיתמקד בהבנת התהליכים האישיים של כל תלמיד וכיצד ניתן ליישם את מה שנלמד גם מחוץ למשחק. תוצרי התלמידים יהיו השתפרות במיומנויות האישיות והחברתיות שלהם, והבנה עמוקה יותר של הקשר בין משחק השחמט לחיים עצמם.
מפתח התכנית הינו גיא בן חמו, בעל תעודת מדריך שחמט מאיגוד השחמט הישראלי ובעל ניסיון של 5 שנים בלימוד שחמט בבתי ספר, מתנסים ולאנשים פרטים.
מספר מפגש | נושא ראשי | תת נושא | עזרים | הערות |
1 | למה שחמט+הכרת הכלים א | שחמט בראי החיים התחלת היכרות עם הכלים | מצגת | |
2 | הכרת הכלים ב | המשך הכרות עם הכלים (שח, מט הצרחה) תרגול בזוגות | כלי שחמט + מצגת | |
3 | מלך או מלכה | סדרי עדיפויות | כלי שחמט + מצגת | |
4 | עקרונות הפתיחה | כלי שחמט + מצגת | ||
5 | ההבדל בין פרש לרץ | הערכות מצב | כלי שחמט + מצגת | |
6 | דפוסי מט | כלי שחמט + מצגת | ||
7 | מזלג, רנטגן, ריתוק | התמודדות עם בחירות קשות | כלי שחמט | |
8 | שחקני עבר: פול מרפי | חשיבות להיסטוריה, איך ידע נבנה? | כלי שחמט + מצגת | |
9 | הפיון | מימוש פוטנציאל | כלי שחמט | |
10 | סיומים | |||
11 | הפרש | הכוח של להיות שונה | כלי שחמט | |
12 | הרץ | כלי שחמט | ||
13 | הצריח | כלי שחמט | ||
14 | הקרנת סרט א׳ - אבירי דרום ברונקס | כל אחד יכול | הקרנה בכיתה | |
15 | הקרנת סרט ב׳ - אבירי דרום ברונקס | כל אחד יכול | הקרנה בכיתה | |
16 | הקרבות | כלי שחמט | ||
17 | משחק נגד בעמדות קשות | לא לוותר | כלי שחמט | |
18 | איך להתמודד עם הפסד וניצחון | נתינת וקבלת כבוד | כלי שחמט | |
19 | הכנה למשחק | החשיבות של להיות מוכן | כלי שחמט | |
20 | משחקי אמצע שנה א׳ | כלי שחמט | ||
21 | משחקי אמצע שנה ב׳ | כ לי שחמט | ||
22 | משחק עמדתי | חשיבה מתכנסת מול חשיבה מסתעפת | כלי שחמט | |
23 | הכלל והיוצא מן הכלל | חשיבה מחוץ לקופסא | כלי שחמט + מצגת |
|
24 | טקטיקה מול אסטרטגיה | ביצוע בטווח הקצר מול חשיבה בטווח | כלי שחמט | |
25 | חידות שחמט | כלי שחמט + מצגת | ||
26 | איך למצוא את המהלך הכי טוב | דחיית סיפוקים | כלי שחמט + מצגת | |
27 | איך ללמוד שחמט לבד א׳ | אוטודידקטיות והתמדה | כלי שחמט + מצגת | |
28 | איך ללמוד שחמט ב׳ | אוטודידקטיות והתמדה | כלי שחמט + מצגת | כל תלמיד יכין פתיחת שחמט שיצטרך להציג לחבריו לכיתה |
29 | הצגת פתיחות א׳ | דיבור מול קהל | כלי שחמט + מצגת | |
30 | הצגת פתיחות ב׳ | דיבור מול קהל | כלי שחמט + מצגת | |
31 | מהו שעון שחמט? וכללי התנהגות במשחקים מקצוענים | כלי שחמט + שעון שחמט | ||
32 | משחקי סיום א׳ | כלי שחמט | ||
33 | משחקי סיום ב׳ | כלי שחמט | ||
34 | משחק סימולטני | כלי שחמט | התלמידים ישחקו כל אחד בלוח שחמט נפרד נגד המורה | |
35 | שיעור סיכום | החיים בראי השחמט | כלי שחמט + הקרנה בכיתה |